Розвиток дитини в нормі і тривожні дзвіночки
Дуже часто батьки відчувають хвилювання і страх з приводу розвитку свого малюка. А чи правильно він розвивається? А чи немає порушень?
У цій статті розглянемо основні віхи розвитку в період новонародженості і дитинства.
З’являючись на світ, пристосується до нових умов, дитині допомагають спадково закріплені механізми – безумовні рефлекси (харчові, захисні, орієнтовні). До кінця першого місяця життя з’являються перші та умовні рефлекси.
Важливі події в психічної життя дитини – це виникнення слухового і зорового зосередження. Слухове зосередження з’являється на 2-3 тижні (дитина починає реагувати на різкий звук). Пізніше, на 3-4 тижні виникає реакція на голос людини.
Зорове зосередження з’являється на 3-5 тижні (дитина завмирає і затримує погляд (ненадовго) на яскравому предметі). В кінці першого місяця дитина вже може встановлювати контакт з дорослим поглядом «очі в очі». Після другого місяця зосередження стає досить тривалим, до трьох місяців його тривалість досягає 7-8 хв. В 4 місяці дитина вже дивиться, активно реагує на побачене, рухається і видає звуки гуління.
Приблизно в 1 місяць, дитина, побачивши маму, зупиняє погляд на її обличчі, здіймає руки, швидко рухає ногами, видає гучні звуки і починає посміхатися. Така поведінка називається «Комплекс пожвавлення», він характерний саме для немовлят першого півріччя (від 2 до 6 місяців). В кінці першого півріччя комплекс пожвавлення замінюється диференційованим проявом більш складного характеру: погляди і посмішки набувають більш тонкі емоційні відтінки, гуління змінюється лепетанням, загалом руховому пожвавлення відокремлюються руху рук.
Якщо дорослі в цей період не забезпечують повноцінні умови виховання, а обмежують взаємодію з немовлям, то терміни появи спілкування у дитини затримуються, спостерігається низька ініціативність, бідність емоційної сфери. Дитина млява, пасивний, у нього відсутня пізнавальна активність по відношенню до предметного світу. Це веде до затримки і спотворення подальшого розвитку!
Пізнавального розвитку дитини сприяють різноманітні враження, які він отримує. Тому навколишнє середовище дитини повинна задовольняти його в нових враженнях, бути різноманітною, так як в одноманітному середовищі пізнавальний розвиток сповільнюється.
Рухи немовляти дуже складні і пов’язані з цілісним сприйняттям, об’єднуючим відчуття різних модальностей. Приблизно на 4 місяці життя дитина починає обмацувати предмети, в 5-6 місяців дитина вже може схопити предмет. У другому півріччі рух рук і відповідні дії інтенсивно розвиваються. Дитина розмахує схопленим предметом, стукає, кидає, кусає предмет, перекладає з руки в руку і т. д. Після 7 місяців з’являються «соотносящие» дії (вкладає маленькі предмети у великі, відкриває і закриває кришки коробочок). Після 10 місяців з’являються перші функціональні дії. Дозволяють відносно вірно використовувати предмети, наслідуючи дорослим. До кінця року дитина починає пізнавати світ людських предметів і освоювати правила дії з ними.
Мовленнєвий розвиток починається в дитячому віці. У першому півріччі формується мовний слух, а сам дитина при радісному пожвавлення видає звуки гуління. У другому півріччі виникає лепет. Лепет зазвичай поєднується з виразною жестикуляцією. До кінця 1 року дитина знає своє ім’я, назва частин тіла, дає знайомий предмет на прохання дорослого. На питання “Де? ” знаходить предмет і дістає його з безлічі іграшок. Виконує елементарні вимоги дорослих. Збільшується запас зрозумілих слів, вимовних дорослими, і сам вимовляє свої перші слова, схожі за звучанням зі словами дорослого. Автономна мова, яка виникає в кінці першого року життя дитини, досить швидко трансформується і зникає.
Швидкий перехід на новий рівень мовного розвитку можливий тільки в сприятливих умовах, при повноцінному спілкуванні дитини з дорослим. Якщо спілкування з дорослим недостатньо або, навпаки, близькі виконують всі бажання дитини, орієнтуючись на його автономну мова, то освоєння мови сповільнюється.
Важливо!
Відсутність фіксації погляду у дитини на предметі може відзначатися у перші тижні життя , до 3 місяців, вважається нормою.
Емоційні прояви до 2. 5 місяців при сприйнятті предметів відсутні або слабко виражені, це вважається нормою, однак після 3 місяців може розцінюватися як один з симптомів затримки в розвитку пізнавальної активності, особливо в сукупності з іншими ознаками.
До 1. 5 місяців відсутність або низький рівень спілкування (комплекс пожвавлення – 4 параметра) вважається нормальним. Від 1. 5 до 2. 5 місяців нормальними є низькі і середні показники. Після 2. 5 місяців відсутність або низькі показники якого-небудь параметра спілкування свідчить про затримку або відхилення в розвитку спілкування. З 3-3. 5 місяців для здорової дитини характерний високий рівень всіх параметрів спілкування.
Низький інтерес до предметів до 2. 5 місяців є нормою. Після 2. 5 місяців відсутність або низька ступінь інтересу дитини до предметів може насторожувати як симптом затримки розвитку пізнавальної активності. До 3. 5 місяців середня ступінь інтересу є нормальною, після це може означати, що дорослі недостатньо приділяє уваги дитині, мало спілкуються з ним, не намагаються привернути його увагу до предметів, не організовують адекватну предметне середовище.